Svevebane til Haukeland

Morsomt å se av blogging virker. Etter at jeg foreslo å bygge en svevebane til Haukeland i en tidligere bloggpost, har ideen blitt fanget opp av Bjørn Kolstad, lederen for Bydelsutvalget i Årstad Bydel.

Og han solgte inn ideen til BA som laget en dobbelside i papiravisen. Den ligger også ute i en nettversjon. Fra reaksjonene i diskusjonstråden virker det som om mange automatiske tenker en «ny Ulriksbane». Det er selvsagt feil. Mitt utgangspunkt er et «Urban Gondola»-system bestående av mange minigondoler som går kontinuerlig. Et slikt system vil ha mange av de samme fordelene som de mange Personal Rapid Transit-løsningene som lanseres som svar på det universelle problemet med privatbilinflasjon. Den store fordelen ved å benytte en svevebane er at det er mer arealeffektivt (man løfter transporten opp fra gateplan), og at det er velprøvd teknologi. Alternativt kan man jo vurdere å se nærmere på «MiniMetro»-løsningen, som de har har installert i Perugia, med stor suksess. Verdt å nevne er også Baltimore, som er blant de mange byene som drømmer om en hurtig infrastrukturlinje, billig i drift, arealeffektiv og miljøvennlig – helt upåvirket av øvrig infrastruktur.

I bloggposten min utfordret jeg eieren av Ulriksbanen, ledelsen i kommunen, og ledelsen ved Haukeland Sykehus. Foreløpig har ledelsen av Ulriksbanen stilt seg positiv til ideen, men Lisbeth Iversen foreløpig virker avvisende. Men hun har nok mye å tenke på om dagen, og gode ideer må gjerne modnes litt:-)

Mitt forslag er imidlertid ikke å bygge banen umiddelbart. Jeg mener den bør inn som et alternativ når man skal vurdere transportalternativer i forhold til Haukeland Sykehus. Kommunen burde ta seg råd til å utrede alternativet nærmere.

4 kommentarer om “Svevebane til Haukeland

  1. Skulle gjerne sett denne ideen utredet av Tide, gjerne gjennom at våre politiske valgte «indirekte riktignok» representanter i styret kunne tatt initiativ til at selskapet satte i gang en slik utredning. En slik bane skal jo integreres i det allerede eksisterende kollektivtilbudet slik at man rent betallingsmessig kan benytte samme abonnement som ellers.

    Oppforderer deg til å starte en facebook gruppe som kan samle en pressgruppe som kan få til en slik utredning. Jeg garanterer at jeg melder meg inn.

Legg igjen en kommentar

