Strategiske konklusjoner

Econ Pöyri er på banen igjen, på vegne av oljenæringen. Dette såkalte «ekspertmiljøet» tjener gode penger på å produsere pseudovitenskapelige rapporter som underbygger oppdragsgiverens kommunikasjonsbehov.

Samtidig har selskapet en tvilsom eierstruktur, der morselskapet, konsulent- og engineeringselskapet Pöyry Plc, har store egeninteresser knyttet til økt oljeutvinning. Denne gangen er konklusjonen at oljeutvinning i nord (les: Lofoten og Vesterålen), vil skape 1000-2000 arbeidsplasser i regionen. Oppdragsgiver er KonKraft, en «samarbeidsarena for OLF, Norsk Industri, Norges Rederiforbund (NR) og Landsorganisasjonen (LO)». Denne maktkonstellasjonen har ifølge egne nettsider følgende mandat:

KonKraft skal bidra til å styrke norsk sokkels konkurransekraft for å sikre at norsk sokkel er et attraktivt investeringsområde. KonKraft skal bidra til å styrke norsk leverandørindustris konkurranseevne på norsk sokkel og internasjonalt.  Hovedfokuset i 2008 er rettet mot gjennomføring og formidling av Nasjonal strategi for petroleumssektoren.

Kort fortalt: De ønsker å pumpe opp mest mulig olje, raskest mulig.

I tilfellet Vesterålen og Lofoten sliter de heldigvis med dette strategiske målet, først og fremst grunnet stor lokal motstand. Ingen regjering vil starte oljeboring mot lokalsamfunnets vilje. Hva er da mer strategisk riktig enn å produsere en «rapport» som konkluderer med store sysselsettingseffekter? Beregningene er basert på erfaringer fra andre norske regioner som har vært arena for oljeutbygging (mellom linjene leser vi: Stavanger-regionen, der de fleste oljeselskapene valgte å legge sine hovedbaser). Vi legger merke til følgende sitat «selskapet understreker riktignok at det hefter stor usikkerhet ved beregningen», samt at rapporten har også tatt utgangspunkt i KonKrafts optimistiske vurdering om at områdene utenfor Lofoten og Vesterålen har olje og gassressurser tilsvarende 3,4 milliarder fat oljeekvivalenter. Nok et lavmål fra Econ, som i mine øyne har alt for mye makt, er alt for tett knyttet til sine oppdragsgivere og mister mer og mer troverdighet. Flere av selskapets rapporter slaktes også på grunnlag av kritikkverdig metodebruk og sviktende ressonementer, som du kan se her, her, her, her, her, og her.

For de av oss som mener at oljeutvinning i Lofoten og Vesterålen er uetisk og fullstendig uakseptabelt er det viktig å jobbe på to fronter. Man må sikre at den lokale motstanden forsterkes og formaliseres. Og man må sikre at dette blir en konflikt som blir løftet opp på et internasjonalt nivå. Et av virkemidlene for å oppnå sistnevnte er å bli med i den engelskspråklige facebookgruppen som er opprettet, og bidra til å spre ordet til venner og kjente i internasjonale nettverk. Og bruke internasjonale mediekontakter for alt det er verdt.

Det som må settes i spill her, er Norges omdømme som miljønasjon.

En kommentar om “Strategiske konklusjoner

  1. Hei!

    Jeg vil bare tipse om at Teknisk Ukeblad nå har begynt å automatisk lenke tilbake til alle bloggere som lenker til oss.

    Vi håper det fører til en serie med nettdebatter som går på tvers av nettaviser og blogger med utgangspunkt i vår journalistikk.

    Mvh
    Anders Brenna
    Nettsjef
    Teknisk Ukeblad

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s