Dilemma

Som stemmegiver er jeg foran dette valget veldig usikker. Jeg mener at SV kunne vært tøffere/mer radikal på enkelte politikkområder (les: klima og olje) og mer konfronterende mot sine regjeringskompiser, og er samtidig usikker på hva de korporative båndene mot en reaksjonær fagbevegelse vil ha å si for LoVe-utbyggingenJeg mener APs mangel på posisjon i denne saken er et demokratisk problem. Sosioøkomiske reformer er til en viss grad reverserbare, streken for offentlig og privat tjenesteproduksjon kan flyttes frem og tilbake. Oljeutvinning i nord er en go/no go-beslutning, som for meg er den definitive tungen på vektskålen.

Når Venstre har en mye tydeligere næringspolitikk og stiller LoVe-ultimatum i alle retninger begynner jeg å lure på hvor stemmen min skal gå. Høyre kjenner dette ultimatumet, er et ja-til-olje-parti, men vil samarbeide med Venstre. I et scenario med borgerlig flertall fremstår Venstre som det sikreste kortet for å garantere for et oljefritt lofoten. Dersom det blir mindretallsregjering fra AP med støtte fra sentrum, vil også Venstres ultimatum kunne virke.  Jeg føler at en stemme til SV kan innebære to scenarioer:
1) Oljeutvinning i Lofoten i bytte mot andre (mindre viktige) politiske innrømmelser (det er ikke fremmet et ultimatum).
2) Ved et rødgrønt mindretall havner SV i opposisjon til enhver annen regjeringskonstellasjon. Da ville jeg foretrukket et sentrumsparti som er kritisk til utbygging.

Jeg kan for lite om det strategiske spiller i kulissene. Det er godt mulig analysen er feil. Er den det?

Legg igjen en kommentar

