Hvorfor jeg vil stemme på De Grønne i Bergen

I år vil jeg, av ekstraordinære årsaker, stemme Miljøpartiet De Grønne i kommunevalget i Bergen.  Her er hvorfor:

1. Lokal og global miljøkrise. I den kommende bystyreperioden for Bergen vil tas en lang rekke beslutninger som, på godt eller vondt, vil forme byen vår i generasjoner fremover. Vi står midt oppi en dramatisk lokal forurensingskrise og en global klimautfordring. I de kommende årene er dramatisk snuoperasjon i Bergen et moralsk imperativ. Her står samferdsel, energi og forbruk sentralt – men også en innfletting av ambisiøse miljømålsetninger på andre politikkområder. Å utvikle byen i energieffektiv, grønn og menneskevennlig retning er det aller, aller viktigste sakskomplekset i kommende valgperiode. Både på nasjonalt plan og fylkesplan vurderer jeg valg av parti annerledes, men i år altså, går min lokale stemme til De Grønne.

2. Vi trenger enn grønn vaktbikkje. I et politisk bylandskap der blokkdannelsen og meningsmålingstyranniet tvinger meg til å stemme med hjernen og  ikke med hjertet, kommer Miljøpartiet inn som en joker som appellerer begge organer.  Den vesle outsidergjengen har en reell mulighet til å vippe alle byrådsvarianter i grønn retning.  Partiet er fortsatt en valp, men kan, om mange tenker som meg. denne høsten bli en viktig vaktbikkje. En hund som bjeffer, men spiser vegetarmat og er søt og sjarmerende nok til at alle vil klappe den. De Grønne vil gi en stemme til perspektiver som ikke har en tydelig nok representasjon blant de tradisjonelle partiene. Vi trenger et grønt parti som holder resten av gjengen våkne og minner dem om hva som betyr noe i et større perspektiv.

3. Utydelige forhandlingsmandater. Alliansene i Bergen er blitt få, og men det store antallet “hjertesaker” som er i spill gjør det likevel vanskelig å forutsi hva som blir det realpolitiske resultatet. Hva er viktigst av sykkelveier og privatskoler?  Bilrestriksjoner eller skjenketider? Bybane eller seniorsenter? Meningsmålingene tyder på et Høyre som er dratt ut i retning Frps miljøpolitiske hengemyr, eller et Høyre dratt i retning sentrum og en grønnere profil. Krefter i Arbeiderpartiet og SV er åpen for en grønn allianse med sentrumspartiene, men her står gammelt ideologisk arvegods (og noen dårlige historiske erfaringer) i veien. Selv håper jeg på en politisk allianse som kombinerer liberale perspektiver, nyskapende næringsspolitikk, høy redistribusjon og en forsterking av offentlig sektor basert på fornying og effektivisering. Jeg kunne altså stemt både, SV, AP, Venstre og Høyre – avhengig av enkeltsak. Men jeg stemmer De Grønne i Bergen fordi de tydelige på sitt kompromissløse forhandlingsmandat. De vil bort fra uansvarligheten som har preget byen i flere tiår, inn på et smartere og mer bærekraftig spor.

4. Bergen – en verdensby. Jeg stemmer De Grønne fordi bergensvalget ikke bare er lokalpolitikk, men også lokal globalpolitikk.  Vi er et av titusenvis av bysamfunn i verden som alle strever med å finne oppskriften på moderne bærekraft. Og takket være langvarig politisk problemfornektelse henger vi langt etter i vår lokale snuoperasjon. Nå må vi pusse støvet av våre verdensby-manerer og annerledestradisjoner, og vise vei! Det verste som kan skje i denne bystyreperioden er at vi som skusler bort en unik muligheten for å skape en radikalt grønnere infrastruktur for Bergen. Det virkelig store samfunnsoppgaven fremover handler om bybane, sykkelveier, bilrestriksjoner, arealplanlegging, nærmiljøutvikling, energisparing og grønt næringsliv. De Grønne i Bergen er et lokalt uttrykk for et globalt perspektiv. De bærer større politiske ambisjoner enn å redusere giftverdiene i luftprøver fra Danmarksplass.

5. Nye, konkrete ideer i Bergenspolitikken. “Lokalpolitikk burde handle om å få ting gjort, og ikke om å blankpusse sitt ideologisk image”, skrev SVeren Espen Edvardsen på twitter. For det utsagnet får han en slenger fra meg. Etter mange år som et tulleparti på sidelinjen er De Grønne i ferd med å bli et reelt og seriøst alternativ, som kiler seg inn mellom de tradisjonelle blokkene. De er er en del av en seriøst europeisk politisk bevegelse som på mange måter representerer en tredje vei i forhold til den tradisjonelle høyre/venstre-tenkningen. Jeg synes det ville være veldig interessant om de ble en nøkkelbrikke som sikrer flertall for en grønn politikk i Bergen. Jeg kunne selvsagt også stemt et av de tradisjonelle partiene, eller Byluftlisten, som også er en smart gjeng med mange gode praktiske forslag for å forbedre Bergensluften (som jeg håper de etablerte partiene plukker godbiter fra). Hadde Linda Eide stilt en sykkelliste, hadde jeg stemt på henne, rett og slett fordi hun tenker så konkret og praktisk.. Lokalpolitikk handler i mine øyne om samspillet mellom de skinnende visjonene og de smarte, jordnære løsningene. Stemmen min går til De Grønne fordi de har potensiale i seg til å formulere nye politiske mål – og bidra med praktisk navigasjon for å finne veien ut av det hjørnet de etablerte partiene har asfaltert oss inn i.

OK. Nå har jeg vært ærlig. Det synes jeg man skal være. Synes du analysen er feil? Du har fortsatt noen dager til å korrigere meg. Kommentere den her, eller sende en reaksjon til meg via twitter. Jeg har pappaperm, og har tid til en god diskusjon..

Godt, grønt valg!

Til slutt en liten presisering: Jeg sa etter 22. juli at jeg  vil engasjere meg partipolitisk. Og jeg vil gjerne presisere: Det at jeg stemmer De Grønne i Bergen i år, er både en taktisk vurdering (det er en reell sjanse for at de blir representert og kan få politisk innflytelse), en anerkjennelse av at listetopp Sondre Båtstrand er en hardtarbeidende, bra fyr – og en nesestyver til det politiske etablissementet som aldri hørte på advarslene vi gav dem da jeg var NU-aktivist på begynnelsen av nittitallet. Men du vil ikke se meg som De Grønne-politiker. Jeg vil som sagt stemme noe annet på fylkesplan, og ville stemt annerledes om det var stortingsvalg. Jeg kommer til å melde meg inn i et av de større, etablerte partiene . Hvilket parti det blir, og hvorfor, kommer jeg tilbake til.

4 kommentarer om “Hvorfor jeg vil stemme på De Grønne i Bergen

  1. (Jeg får gjenta kommentaren min fra Facebook her): Du har velbegrunnede argumenter for ditt viktige og gode miljøengasjement, men jeg mener at idealismen bør vike til fordel for realitetene i Bergenspolitikken, der en stemme til Venstre i langt større grad kan bidra direkte til en maktendring i den retningen du ønsker. Det du her anser som et taktisk valg kan vel så lett sees på som ren gambling der stemmen din kan ende opp med 0 innflytelse.

    1. Venstre er et godt valg for høyrefolk. – Men MDG siller seg ut fra alle andre ved at de vil menneskenes maniske overforbruk til livs. Miljøpartiet de Grønne er det beste valget – og en stemme på dem er et veldig viktig signal til alle som tror at penger er det viktigste i livet.
      MVh
      Espen Raa Nilsen

Legg igjen en kommentar

