Kortreiste, digitale favoritter

Den fine origo-gjengen spurte på Twitter hva som var «årets digitale favoritter».  Jeg har funnet ut et knippe kortreiste teknologiløsninger jeg liker eller har stor tro på.
Generelt vil jeg si følgende: Jeg er svimmel. Det skjer så mye og lanseres så mange nyheter at det er vanskelig å henge med, selv for en som inntil nylig fikk lønn for å henge med. Jeg tror, sånn personlig, at jeg kun har en fast kvote entusiasme å spre ut over stadig flere nyskapninger. Så det er ikke slik at eksponensiell utviklingstakt medfører eksponensiell lykke over all denne nye teknologien. Dette året er første gang jeg har følt en slags fatigue. Jeg spilte meg lei på wordfeud i løpet av et par uker. På den annen side, er det også det første året der jeg har sett hvor viktig disse nettverkene er på det menneskelige planet. Både 22. juli og den arabiske våren har demonstrert dette veldig tydelig.
En annen ting som gir håp for fremtiden er hvor mye som spirer og gror av ideer hos stadig flere mennesker i min umiddelbare nærhet. Jeg tror, eller håper, vi entrer en æra av indie-kapitalisme. Og jeg ser tegn i tiden, i form av stadig mer lokalprodusert kortreist teknologi som imponerer meg, på ulikt vis. Små geniale greier som lages i Bergen, på Vestlandet, i Skandinavia – engasjerte smarte folk som har det gøy på jobb. Dermed sier jeg fuck off til alle de store og tunge, og shopper streetsmarte favoritter fra nærmiljøet (med et par unntak).

Årets dings

Jeg vil gjerne slå et slag for av-knappen, som ofte viser seg å være den viktigste funksjonen på telefonen. Ellers vil jeg trekke frem bergensproduktet Punkthis. Utviklet av Cupp i Bergen. Skikkelig disruptivt, geeky stuff der du plasserer en liten mobilprosessor inn i pcen. Jeg liker det fordi 1) det er ekstremt energieffektiv og fordi (slik jeg har forstått det), det gjør det mulig for uviklere å switche sømløst mellom et PC miljø og et mobilmiljø. Transformative greier det snakkes mye om under radaren.

Årets nettjeneste

Jeg digger musikktjenesten http://beat.no/. Hvorfor? Fordi de satser på tjenesteutvikling i et tøft marked, og at de viser at det er mulig å tenke stort med base i et funkishus i sjøkanten på Mjømna i Gulen kommune. Dessuten er jeg imponert av spillkonseptet velocipede, som gjenskaper sykkelrittet på pc-skjermen. Skapt av en gjeng smarte hoder i Bergen – bygget på spillrammeverket Vostopia, utviklet på Voss.

Årets nyhetstjeneste

En fyr som var i Bergen under Nordiske Mediedager Spesial, var Måns Adler fra svenske Bambuser.com. Han demonstrerte en veldig viktig ting: Det ikke er noen motsetning mellom forretningsutvikling og politisk aktivisme. Deres tjeneste har hatt til hensikt å demokratisere tilgangen til kringkasting av video i sanntid. Tjenesten har vist seg å være ekstremt viktig maktmiddel for en undertrykket befolkning under den arabiske våren. Jeg elsker spiriten til Bambuser-gjengen. Jeg tror det vokser frem en generasjon som tenker slik som dem: Entreprenørskap, politikk og teknologiutvikling er uttrykk for et samfunnsengasjement. Det er gøy, men viktig. Det mediet som best uttrykker strømningene i denne nye kulturen er Good.is. Smakfullt, involverende, smart. Favorittlektyre på skjermen for en gammel magasinredaktør.

Årets blogg

I Bergen synes jeg streetart-bloggen Mot Veggen fortjener skryt.  Jeg liker BT sitt nye bloggkonsept preik, veldig bra for et nyhetshus, selv om de har en del å gå på når det gjelder aktiv lenking. Sigve Indregård sin blogg var et hyggelig bekjentskap i året som gikk. Kunnskap og fakta mot dustepolitikk og misbruk av fakta. I den mer globale verden har jeg plukket opp mye interessant på Maria Popova sin Brain Pickings - fantastisk innholdsrøkting, basert på donasjon (gi gjerne en slant!).

Årets App

Siden du nå har skjønt at jeg liker vestlandsteknologi: Jeg slår et slag for bergens-selskapet MusicDNA og EMI som har utviklet en fantastisk song recognition app, og nettopp sluppet en artist-app (som ble utviklet på en kreativ workshop i regi av MediArena i Bergen). Er også fascinert av det spenstige gaming-konseptet Inklings – som akkurat er beta-lansert av MediaCircus nå i desember.

Årets bok

Jeg synes boken En utrolig bra bok for unge folk var en annerledes inspirerende & målgruppebevisst bok, full av fandenivoldsk Do It Yourself-stemning, og selvsagt utgitt på eget forlag av bergensforfatter Andreas Gravdal – som også holder hus i fantastiske The Hub i Bergen.

God jul! Husk av-knappen!

Legg igjen en kommentar

