Over hundre milliarder i oljesand?

Hvis min lille regneoperasjon er riktig har Pensjonsfondet investert over 106 millarder kroner i selskaper som driver med
utvinning av oljesand.

Som forhenværende journalist synes jeg det er snodig at norske medier virker svært lite interessert i pensjonsfondets investeringer.  Jeg og mange andre har argumentert for at pensjonsfondet bør redusere sin eksponering mot fossil energi. Dette er innlysende, både fordi mange av de energiprosjektene som realiseres ved hjelp av norske skattepenger gjør det stadig vanskeligere å nå togradersmålet, men også fordi å investere i dyr fossilenergi utgjør en gigantisk finansiell risiko.

I et scenario der oljefondet skal kvitte seg med fossilaksjer, er selskaper som driver med oljesand de første som bør ryke. Men hvor mye penger er det egentlig snakk om? Jeg brukte en liten time etter leggetid til litt gravejournalistikk. Jeg tok selskapene som var oppført på Oilsands Infomine og på Rainforest Action Network og matchet dem mot oljefondets beholdningsoversikt per 31. desember 2012. Slik ble resultatet:

Skjermbilde 2013-04-28 kl. 21.45.31

Totalt har vi altså bidratt med 106.049.490.420 kroner til selskaper som driver med verdens minst effektive og mest klimaødeleggende energiproduksjon.

Det er selvsagt ikke hundre prosent nøyaktighet her, jeg kjenner ikke i hvor stor grad hvert enkelt selskap er involvert i oljesandvirksomhet. Det er godt mulig det er flere av pensjonsfondets selskaper som driver med oljesand. Det er i hvert fall svært mange flere olje- og gass-selskaper i porteføljen enn de som er listet her. Hvis man i tillegg ser på kullselskapene (listet under «basic materials» og kan være vanskelig å få oversikt over), er det sannsynlig at andelen av oljepengene våre som brukes til å styrke den fossile verdikjeden er astronomiske. Et sentralt spørsmål er selvsagt hvordan vi bruker vår eiermakt. Argumenterer vi mot eller for videre utvinning? Jeg aner ikke. Hvor får man vite sånt?

Jeg har punsjet disse tallene inn i et google spreadsheet. Hvis noen journalister, programmerere eller andre oppegående folk vil bidra til å utvide/utvikle graveoperasjonen (for eksempel ved å dissekere hele den svære pdf-en ved å bruke tjenester som f.eks. DocHive), send meg gmail-adressen på epost (anders ætt dreis dott no) så skal du få tilgang til regnearket.

Legg igjen en kommentar

